.

.

Om bloggen

Syftet med bloggen är att dela med mig av mina erfarenheter av att ge ut en bok. Min förhoppning är att du som går i tankar om att ge ut en bok, eller kanske redan är mitt i processen, ska få nytta av mina erfarenheter.

Att ge ut en bok under eget förlag innebär att vara egen företagare. Därför skriver jag om problem och lösningar som jag stöter på i mitt företag.

Gör en tidsplan!

FöretagandePosted by Evelina Sat, March 15, 2014 08:02:29

Att göra boken har varit ett nöje. Laga mat och sötsaker, fina upplägg, fotosessioner och att pyssla i In-design är verkligen min grej. Nu har jag kommit till den tyngre delen av min bokutgivning: sälj och marknadsföring. Något som jag inte känner mig lika hemma på. Marknadsföringen har hängt över mig som ett stort svart moln. Jag har haft en vision om vad som behöver göras, men jag har inte haft klart för mig i vilken ordning jag ska göra de olika momenten. Tidsmässigt har det känts oövervinnerligt. Det har resulterat i att arbetet stagnerat helt.

Häromdagen var jag på en inspirationskväll för företagare, där en mycket driftig tjej berättade om sitt företagande. Samtliga åhörare funderade på hur hon, vid sin unga ålder, hunnit med att genomföra allting. Hemligheten var att hon strukturerade upp sitt arbete i en tidsplan.

Så kvällen därpå skrev jag ned alla tankar om vad som behöver göras innan boksläppet. Därefter numrerade jag allt som skulle göras efter prioritet. Nästa steg var att uppskatta tidsåtgången till varje moment. Efter att ha funderat ett tag över min nuvarande livssituation, bestämde jag mig för att lägga en timme varje dag på arbetet med marknadsföringen. Jag gjorde tre ark i Excel över de kommande tre månaderna. På ena axeln skrev jag veckodag och datum. På den andra axeln fyllde jag i vilka moment jag skulle hinna med på ovanstående dags timme, samt fyllde i tidsåtgången för varje moment.

Jag upptäckte att mina föreställningar om hur tidskrävande det skulle vara att marknadsföra min bok, inte alls stämde överens med verkligheten. Det kommer inte att ta lika lång tid att nå målet som jag först trodde. Vinsten för mig med att göra en tidsplan var att minska stressen genom att bryta ner orosmolnet till mindre och genomförbara delmål. En annan fördel med att ha en plan för vad man ska göra varje dag, är att det inte är lika lätt att slingra sig ur. Jag öppnar mitt Excel ark och där står klart och tydligt vilka fem säljsamtal jag ska ringa. Då är det bara att göra det. Även om det kan kännas lite nervöst. Jag har själv satt min vision och gjort upp min plan, så jag har inga giltiga ursäkter att inte prestera.