.

.

Om bloggen

Syftet med bloggen är att dela med mig av mina erfarenheter av att ge ut en bok. Min förhoppning är att du som går i tankar om att ge ut en bok, eller kanske redan är mitt i processen, ska få nytta av mina erfarenheter.

Att ge ut en bok under eget förlag innebär att vara egen företagare. Därför skriver jag om problem och lösningar som jag stöter på i mitt företag.

Paus i bloggandet

FöretagandePosted by Evelina Mon, November 10, 2014 12:07:18

Under 2014/ 2015 är jag föräldraledig.

Därför kommer jag inte att skriva på bloggen på ett tag.

Jag svarar på mejl på info@estextochbild.se



Gör en affärsplan!

FöretagandePosted by Evelina Sat, April 05, 2014 17:33:13

För några veckor sedan var jag på ett möte med Nyföretagarcentrum. Anledningen till att jag gick dit var för att få veta mer om olika finansieringsalternativ till min bok. Jag fick ut mycket mer av mötet än så. Bland annat fick jag idéer på hur jag skulle kunna utveckla min bok till ett företag. Något jag inte haft en tanke på tidigare. Mitt enda mål har varit att få min bok utgiven. Nu vet jag att möjligheten finns att utveckla mitt företag i framtiden. Om jag skulle vilja.

För att lyckas måste man börja från grunden med att göra en affärsplan. I affärsplanen visar man vem man är, vad man har för affärsidé och varför just jag är bäst lämpad för att utföra idéen. Att få koll på det underlättar när man ska kommunicera ut sin idé till andra, när man söker finansiering eller ska hitta samarbetspartners. Dessutom stärker det en själv i sitt arbete att få på pränt vad man ska göra, varför man ska göra det och hur man ska göra det.

Jag har hela tiden haft massvis med tankar om hur jag ska få ut min bok på marknaden. Men jag insåg under mötet att jag inte haft en ordentlig plan för hur jag ska gå tillväga. Jag behöver jobba mer på grunden. Genom att göra en affärsplan så får jag mer struktur än tidigare. Jag får även klart för mig hur min situation ser ut, vilka kontakter jag har och i vilka situationer jag kan ta hjälp av dem. Dessutom gör det mig uppmärksam på vad jag behöver för att komma vidare. I form av kontakter, ekonomiska medel, marknadsföring och så vidare.

Om du har en idé eller ett nystartat företag, så är mitt råd att ta kontakt med någon med erfarenhet av företagande. Som kan hjälpa dig att bolla idéer, utforma din affärsidé och senare hjälpa dig att komma vidare och nå dina mål.







Vikten av belöning

FöretagandePosted by Evelina Sun, March 30, 2014 21:12:28

På sistone har jag insett vad viktigt det är att fira när man når ett mål och att ge sig själv belöning. Som företagare lägger man ned mycket tid på sitt arbete och de flesta får försaka andra delar av sitt liv för att driva sitt företag. Ibland tryter säkert både lusten och orken att göra saker. Då kan en belöning motivera till att fortsätta.

Jag kom att tänka på en föreläsning jag var på för ett tag sedan. Det var med två killar som nyligen startat sitt företag. Den ena av dem hade arbetat som teamledare inom telefonförsäljning, med främsta uppgift att motivera sina säljare att sälja mer. Eftersom telefonförsäljarna fick provisionsbaserad lön, så kan man fundera på hur betydelsefull hans uppgift egentligen var. Borde inte lönen vara en tillräckligt stor drivkraft att sälja mer?

Teamledaren upptäckte att löneutbetalningen var för långt bort för att vara en tillräckligt stor drivkraft. Det motiverade helt enkelt inte säljarna för stunden. Däremot kunde en säljtävling, där priset var något så litet som en öl, resultera i en oanat stor försäljningsökning på ett arbetspass. Slutsatsen var att du behöver ha både kortsiktiga, små belöningar och stora, mer långsiktiga belöningar, att se fram emot.

För att få chansen att sälja femhundra böcker till, behöver du ringa ett enda säljsamtal. Att du eventuellt får inkomst av femhundra böcker borde ju vara en tillräckligt stor drivkraft till att ta upp telefonen och ringa. Eller?

Ja, en bra dag kanske det inte är några problem men en dålig dag kan det vara svårare. Då behöver man en annan typ av motivation för att klara av uppgiften. Lösningen är att utlysa en belöning till sig själv. Det behöver inte vara något stort. Till exempel så belönade jag mig själv idag med att slippa laga mat. Istället hämtade jag sushi som jag avnjöt vid sjön i vårsolen.

När du har nått ett större mål eller delmål måste belöningen också vara större. Så sätt inte bara höga mål, sätt även upp en rejäl belöning. Då ökar chansen att du orkar motivera dig själv att arbeta tills dess att målet är uppnått.



Gör en tidsplan!

FöretagandePosted by Evelina Sat, March 15, 2014 08:02:29

Att göra boken har varit ett nöje. Laga mat och sötsaker, fina upplägg, fotosessioner och att pyssla i In-design är verkligen min grej. Nu har jag kommit till den tyngre delen av min bokutgivning: sälj och marknadsföring. Något som jag inte känner mig lika hemma på. Marknadsföringen har hängt över mig som ett stort svart moln. Jag har haft en vision om vad som behöver göras, men jag har inte haft klart för mig i vilken ordning jag ska göra de olika momenten. Tidsmässigt har det känts oövervinnerligt. Det har resulterat i att arbetet stagnerat helt.

Häromdagen var jag på en inspirationskväll för företagare, där en mycket driftig tjej berättade om sitt företagande. Samtliga åhörare funderade på hur hon, vid sin unga ålder, hunnit med att genomföra allting. Hemligheten var att hon strukturerade upp sitt arbete i en tidsplan.

Så kvällen därpå skrev jag ned alla tankar om vad som behöver göras innan boksläppet. Därefter numrerade jag allt som skulle göras efter prioritet. Nästa steg var att uppskatta tidsåtgången till varje moment. Efter att ha funderat ett tag över min nuvarande livssituation, bestämde jag mig för att lägga en timme varje dag på arbetet med marknadsföringen. Jag gjorde tre ark i Excel över de kommande tre månaderna. På ena axeln skrev jag veckodag och datum. På den andra axeln fyllde jag i vilka moment jag skulle hinna med på ovanstående dags timme, samt fyllde i tidsåtgången för varje moment.

Jag upptäckte att mina föreställningar om hur tidskrävande det skulle vara att marknadsföra min bok, inte alls stämde överens med verkligheten. Det kommer inte att ta lika lång tid att nå målet som jag först trodde. Vinsten för mig med att göra en tidsplan var att minska stressen genom att bryta ner orosmolnet till mindre och genomförbara delmål. En annan fördel med att ha en plan för vad man ska göra varje dag, är att det inte är lika lätt att slingra sig ur. Jag öppnar mitt Excel ark och där står klart och tydligt vilka fem säljsamtal jag ska ringa. Då är det bara att göra det. Även om det kan kännas lite nervöst. Jag har själv satt min vision och gjort upp min plan, så jag har inga giltiga ursäkter att inte prestera.