.

.

Om bloggen

Syftet med bloggen är att dela med mig av mina erfarenheter av att ge ut en bok. Min förhoppning är att du som går i tankar om att ge ut en bok, eller kanske redan är mitt i processen, ska få nytta av mina erfarenheter.

Att ge ut en bok under eget förlag innebär att vara egen företagare. Därför skriver jag om problem och lösningar som jag stöter på i mitt företag.

Paus i bloggandet

FöretagandePosted by Evelina Mon, November 10, 2014 12:07:18

Under 2014/ 2015 är jag föräldraledig.

Därför kommer jag inte att skriva på bloggen på ett tag.

Jag svarar på mejl på info@estextochbild.se



Pressmeddelande

MarknadsföringPosted by Evelina Wed, July 16, 2014 18:09:31

Pressmeddelande "Laga för fler utan gluten och mjölk"/PDF






Skydda ditt manus/avtal med förlag

Att söka förlagPosted by Evelina Mon, June 02, 2014 08:55:43

Om du funderar på att skicka ditt manus/ din bokidé till förlag så föreslår jag att du går in på länken nedan och läser vad du ska tänka på innan du skickar iväg ditt manus. Här finns även lite goda råd om ett förlag nappar och vad du ska tänka på/göra innan du skriver ett avtal med förlaget.

http://www.forfattarforbundet.se/radgivning/rad-till-debutanter/



Sälj de bär du har

Inspirerande ordPosted by Evelina Sat, April 05, 2014 18:36:12


Gör en affärsplan!

FöretagandePosted by Evelina Sat, April 05, 2014 17:33:13

För några veckor sedan var jag på ett möte med Nyföretagarcentrum. Anledningen till att jag gick dit var för att få veta mer om olika finansieringsalternativ till min bok. Jag fick ut mycket mer av mötet än så. Bland annat fick jag idéer på hur jag skulle kunna utveckla min bok till ett företag. Något jag inte haft en tanke på tidigare. Mitt enda mål har varit att få min bok utgiven. Nu vet jag att möjligheten finns att utveckla mitt företag i framtiden. Om jag skulle vilja.

För att lyckas måste man börja från grunden med att göra en affärsplan. I affärsplanen visar man vem man är, vad man har för affärsidé och varför just jag är bäst lämpad för att utföra idéen. Att få koll på det underlättar när man ska kommunicera ut sin idé till andra, när man söker finansiering eller ska hitta samarbetspartners. Dessutom stärker det en själv i sitt arbete att få på pränt vad man ska göra, varför man ska göra det och hur man ska göra det.

Jag har hela tiden haft massvis med tankar om hur jag ska få ut min bok på marknaden. Men jag insåg under mötet att jag inte haft en ordentlig plan för hur jag ska gå tillväga. Jag behöver jobba mer på grunden. Genom att göra en affärsplan så får jag mer struktur än tidigare. Jag får även klart för mig hur min situation ser ut, vilka kontakter jag har och i vilka situationer jag kan ta hjälp av dem. Dessutom gör det mig uppmärksam på vad jag behöver för att komma vidare. I form av kontakter, ekonomiska medel, marknadsföring och så vidare.

Om du har en idé eller ett nystartat företag, så är mitt råd att ta kontakt med någon med erfarenhet av företagande. Som kan hjälpa dig att bolla idéer, utforma din affärsidé och senare hjälpa dig att komma vidare och nå dina mål.







Se lösningar-inte problem

Inspirerande ordPosted by Evelina Thu, April 03, 2014 21:25:47
Det är så tråkigt när man ska lösa en uppgift tillsammans med andra och de väljer att fokusera på problemet och det som har varit. Istället för att fokusera på möjliga lösningar och det goda som förändringen kan föra med sig. Jag är ändå mycket tacksam för att dessa negativa människor kommer i min väg då och då. De påminner mig om att jag inte ska tänka negativt, att jag ska fokusera på målet och lösningarna för att nå dit. Det får mig osökt att tänka på Olof Röhlanders goda råd;

"Låt framrutan vara större än backspegeln."

Blicka bara bakåt ibland för att bli peppad av den långa vägen som du redan färdats. Se problemen som du löst och målen som du redan har uppnått.











Vikten av belöning

FöretagandePosted by Evelina Sun, March 30, 2014 21:12:28

På sistone har jag insett vad viktigt det är att fira när man når ett mål och att ge sig själv belöning. Som företagare lägger man ned mycket tid på sitt arbete och de flesta får försaka andra delar av sitt liv för att driva sitt företag. Ibland tryter säkert både lusten och orken att göra saker. Då kan en belöning motivera till att fortsätta.

Jag kom att tänka på en föreläsning jag var på för ett tag sedan. Det var med två killar som nyligen startat sitt företag. Den ena av dem hade arbetat som teamledare inom telefonförsäljning, med främsta uppgift att motivera sina säljare att sälja mer. Eftersom telefonförsäljarna fick provisionsbaserad lön, så kan man fundera på hur betydelsefull hans uppgift egentligen var. Borde inte lönen vara en tillräckligt stor drivkraft att sälja mer?

Teamledaren upptäckte att löneutbetalningen var för långt bort för att vara en tillräckligt stor drivkraft. Det motiverade helt enkelt inte säljarna för stunden. Däremot kunde en säljtävling, där priset var något så litet som en öl, resultera i en oanat stor försäljningsökning på ett arbetspass. Slutsatsen var att du behöver ha både kortsiktiga, små belöningar och stora, mer långsiktiga belöningar, att se fram emot.

För att få chansen att sälja femhundra böcker till, behöver du ringa ett enda säljsamtal. Att du eventuellt får inkomst av femhundra böcker borde ju vara en tillräckligt stor drivkraft till att ta upp telefonen och ringa. Eller?

Ja, en bra dag kanske det inte är några problem men en dålig dag kan det vara svårare. Då behöver man en annan typ av motivation för att klara av uppgiften. Lösningen är att utlysa en belöning till sig själv. Det behöver inte vara något stort. Till exempel så belönade jag mig själv idag med att slippa laga mat. Istället hämtade jag sushi som jag avnjöt vid sjön i vårsolen.

När du har nått ett större mål eller delmål måste belöningen också vara större. Så sätt inte bara höga mål, sätt även upp en rejäl belöning. Då ökar chansen att du orkar motivera dig själv att arbeta tills dess att målet är uppnått.



Nätförlag, utländskt eller lokalt tryckeri?

Nätförlag och tryckerierPosted by Evelina Sat, March 15, 2014 09:20:12

Nätförlag, utländskt eller lokalt tryckeri?

Print on demand eller books on demand innebär att nya exemplar av boken trycks först då förlaget får in en order. Det här sättet att arbeta på uppkom i och med att den digitala trycktekniken kom upp i ungefär samma kvalitet som den konventionella. Fördelen med print on demand, för både egenutgivare och större förlag, är att de inte behöver ha några kostnader för lagerhållning. Print on demand möjliggör för internetbaserade förlag att hjälpa dig att sammanställa, trycka, marknadsföra och distribuera din bok. Du får möjlighet att välja i vilken utsträckning du vill ta del av förlagets tjänster och du kan till och med ge ut din bok under eget förlag. Ett mycket prisvärt sätt att ge ut sin första bok på. Går du i tankarna att ge ut en bok så tycker jag absolut att du ska undersöka vad nätförlagen har att erbjuda.

En av fördelarna med att anlita ett nätförlag är att man får hjälp med att registrera boken för ISBN, EAN och bokrondellen. Se inlägget ”tre måsten för att kunna ge ut sin bok” under kategorin marknadsföring.

Jag undersökte även möjligheten att trycka min bok utomlands, vilket är ett billigare alternativ. På flera utländska tryckerier ges man möjligheten att på hemsidan beräkna tryckkostnaden. Det gör man genom att fylla i vilken tryckteknik man önskar använda, hur stor upplaga man vill ha, samt vilket material man vill använda till omslag och inlaga. Här tog det stopp för mig och jag började klia mig i huvudet. Jag är inte utbildad på trycktekniker och papperskvaliteter och insåg att jag inte kommer att få ett bra resultat om jag gör det här på egen hand, utan rådgivning. Så jag bestämde mig för att vända mig till lokala tryckerier för att lära mig mer.

Att jag hörde av mig till flera lokala tryckerier var det bästa jag har gjort hittills i mitt projekt. I möten med olika säljare upptäckte jag att jag hade en bestämd uppfattning om vilken kvalitet min bok skulle ha, men jag hade inte kunskapen om hur jag skulle nå dit. Av tryckerierna fick jag goda råd om hur jag skulle kunna få den kvalitet jag önskade och samtidigt hålla nere kostnaden för trycket. Jag ska göra en kokbok där jag själv har fotat och gjort layouten. Därför är det viktigt för mig att det blir bra hela vägen. Det tryckeri jag fastnade för hjälpte mig inte bara med papperskvaliteter och förslag på omslag, utan tog sig tid att ge mig små tips om layouten, nya idéer om utförande och visade genuint intresse för mitt projekt och för att det i slutändan ska bli som jag vill ha det. Till exempel så startar de inte tryckprocessen om något är fel i filerna. Den omtanken och det intresset för min bok, tror jag inte att jag skulle få, om jag lämnade över trycket till ett nätförlag.Eller om jag lämnade trycket till ett utländskt tryckeri. Min slutsats är att nätförlagen är bra för de som ska ge ut en bok med enbart text. Om du vill göra en snygg bok med bilder och betydande layout, så är mitt råd att du ska hitta ett tryckeri och en kontaktperson som du känner förtroende för. Så att du kan boka in ett möte, när du känner att du behöver, och att ni kan sätta er ner tillsammans och titta på boken.

Om du redan har kunskapen om tryckmetoder, papperskvalitet och erfarenhet av att lämna över en färdigpackad fil till tryck. Så kan du säkert känna dig trygg med att anlita ett nätförlag eller ett utländskt tryckeri.











Next »